Η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών (93,5% με βάση τελευταία δημοσκόπηση) ζητά αυστηροποίηση ποινών για σοβαρά εγκλήματα. Ποια είναι η θέση και ο σχεδιασμός της κυβέρνησης;
Όπως γνωρίζετε, η τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας με το Ν. 4855/2021 που έφερε αυτή η κυβέρνηση κινήθηκε σε δύο άξονες. Αφενός στην αυστηροποίηση των ποινών που φτάνουν τα ανώτατα δυνατά επίπεδα σε ορισμένα ειδεχθή εγκλήματα και αφετέρου στην αυστηροποίηση του πλαισίου της απόλυσης υπό όρο, ώστε οι εγκληματίες να εκτίουν περισσότερο χρόνο στις φυλακές. Προσωπικά ανήκω στη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών που επιθυμούν ακόμα πιο σκληρές ποινές για σοβαρά εγκλήματα. Οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια, όμως, θα πρέπει να γίνεται με συστηματικό και νομικά άρτιο τρόπο, ώστε να διατηρείται η αναλογικότητα των ποινών. Η Διαρκής Επιστημονική Επιτροπή για την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων που παράγουν οι Ποινικοί Κώδικες που συστήσαμε για τον σκοπό αυτό, να είστε βέβαιος ότι παρακολουθεί τη συζήτηση που διεξάγεται, τόσο σε επιστημονικό επίπεδο, όσο και στη δημόσια σφαίρα, ώστε, εφόσον χρειαστεί, να προτείνει πρόσθετες αλλαγές στο Ποινικό Κώδικα.
Με αφορμή την ζοφερή υπόθεση με τον βιασμό και εκμετάλλευσης της 12χρονης στον Κολωνό, την κοινή γνώμη απασχολούν μεταξύ άλλων θέματα όπως η ανάγκη δημοσιοποίησης όλων των ονομάτων των εμπλεκομένων, η πραγματική έκτιση της ισόβιας κάθειρξης, μέχρι και η πρόβλεψη για χημικό ευνουχισμό. Πως τοποθετείστε εσείς απέναντι σε όλα αυτά;
Αισθάνομαι ακριβώς τα ίδια αισθήματα αποτροπιασμού και αγανάκτησης που αισθάνονται οι πολίτες για όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Προφανώς, με την ιδιότητα του Υπουργού Δικαιοσύνης, δεν μπορώ να κάνω τον σχολιαστή. Είμαι στη θέση του Υπουργού για να πράττω, να παίρνω αποφάσεις και να νομοθετώ. Αυτό έκανα ως Υπουργός Δικαιοσύνης. Έφερα, παρά τη σκληρή κριτική που δέχτηκα από την αντιπολίτευση, την επιστημονική κοινότητα και από δικηγόρους, ένα αυστηρό πλαίσιο ποινών που σήμερα τιμωρεί ειδεχθή εγκλήματα με τις ανώτατες ποινές και κλείνει όλα τα παράθυρα της πρόωρης αποφυλάκισης, ώστε οι εγκληματίες να μένουν όσο το δυνατόν περισσότερο στη φυλακή. Από κει και πέρα, όλες οι προτάσεις που είναι εναρμονισμένες με το Κράτος Δικαίου και τις βασικές αρχές του Συμβουλίου της Ευρώπης είναι στο τραπέζι, προκειμένου να αξιολογηθούν από την αρμόδια νομοπαρασκευαστική επιτροπή του Ποινικού Κώδικα.
Η απονομή της δικαιοσύνης στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι αργή. Ποια μέτρα σχεδιάζετε για να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο αυτό;
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει περάσει δύο βήματα πιο μπροστά από τον απλό σχεδιασμό. Έχουμε ήδη υλοποιήσει πολλές και σημαντικές μεταρρυθμίσεις, που ήδη παράγουν αποτελέσματα προς όφελος του δικαστικού συστήματος και των πολιτών και των επιχειρήσεων, που προσδοκούν επιτάχυνση των ρυθμών απονομής δικαιοσύνης και διασφάλιση της υψηλής ποιότητας των δικαστικών αποφάσεων. Σας θυμίζω τα Ειδικά Τμήματα στα οποία αρχίζουν ήδη να εισέρχονται υποθέσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, τη διαμεσολάβηση που κάνει σταθερά βήματα και απορροφά σημαντικό κομμάτι της δικαστικής ύλης, την πιλοτική δίκη στην πολιτική δικαιοσύνη. Παράλληλα, έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο λειτουργίας της Εθνικής Σχολής Δικαστών, ώστε οι Δικαστικοί Λειτουργοί να επιμορφώνονται υποχρεωτικά σε νέα επιστημονικά πεδία που είναι απαραίτητα για να επιτελέσουν το δικαιοδοτικό τους έργο, ενώ ο νέος Κώδικας Οργανισμού Δικαστηρίων έχει ήδη καθιερώσει ένα πολυεπίπεδο πειθαρχικό έλεγχο για όλους τους κλάδους της δικαιοσύνης. Βεβαίως, δεν έχουμε φτάσει στο τέλος της διαδρομής των μεγάλων μεταρρυθμίσεων. Το επόμενο διάστημα στελεχώνουμε τη Δικαστική Αστυνομία που ψήφισε αυτή η κυβέρνηση και πλαισιώνουμε τους δικαστές με τους δύο νέους κλάδους δικαστικών υπαλλήλων που θα συμβάλλουν στην ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης.
Είναι κοινός τόπος δικαστών, δικηγόρων αλλά και απλών πολιτών ότι η χώρα μας χρειάζεται καινούργια δικαστικά κτίρια σε πολλά σημεία. Υπάρχουν τα κονδύλια και το σχέδιο για κάτι τέτοιο;
Μετά από 20 χρόνια πλήρους στασιμότητας στην κατασκευή νέων δικαστικών μεγάρων, το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει εκπονήσει ένα εκτενές κτηριολογικό πρόγραμμα, το οποίο με την ολοκλήρωσή του, θα αλλάξει πλήρως το επίπεδο των υποδομών για τη Δικαιοσύνη. Ήδη έχει δρομολογηθεί το εμβληματικό έργο της μεταστέγασης του μεγαλύτερου Πρωτοδικείου της Ευρώπης, της Αθήνας, σε νέες εγκαταστάσεις στον Άρειο Πάγο, δημιουργώντας για την πρωτεύουσα ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο Δικαιοσύνης στην καρδιά της πόλης. Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά, και ήδη τρέχουν οι συμπράξεις του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό τομέα για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή των νέων Μεγάρων στον Βόλο, τη Λαμία, την Έδεσσα, τις Σέρρες, το Κιλκίς, το Ηράκλειο και τα Χανιά. Τέλος, με κοινοτικούς πόρους ανακατασκευάζονται και αναβαθμίζονται ενεργειακά έξι ακόμη δικαστικά κτίρια σε Θεσσαλονίκη, Ρέθυμνο, Λάρισα, Καρδίτσα, Τρίκαλα, και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Στην ομιλία του στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ, ο Αλέξης Τσίπρας κατηγόρησε την κυβέρνηση για «κακοποίηση του κράτους δικαίου» και για «προσπάθειες εργαλειοποίησης της Δικαιοσύνης». Τι απαντάτε;
Δυο υπουργοί της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα έχουν οδηγηθεί από τη Δικαιοσύνη στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο με πολύ βαριές κατηγορίες. Είναι οξύμωρο να παριστάνουν οι κατηγορούμενοι τους κατηγόρους.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αποδείξει ότι σέβεται το Κράτος Δικαίου και το προασπίζει με την υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων που θωρακίζουν το υψηλό του επίπεδο, όπως αποδεικνύεται από τις πολύ θετικές εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη Δικαιοσύνη στη χώρα μας τα τελευταία τρία χρόνια.
Οι εθνικές εκλογές απέχουν λίγους μήνες. Η επίτευξη της αυτοδυναμίας για τη ΝΔ είναι εξαιρετικά δύσκολος στόχος. Θα πάμε αναγκαστικά σε δεύτερες εκλογές; Με ποιον θα σχηματίσετε κυβέρνηση μετά, αν είστε πρώτο κόμμα, αλλά όχι αυτοδύναμο;
Δεν συμμερίζομαι την άποψή σας ότι ο στόχος της αυτοδυναμίας είναι εξαιρετικά δύσκολος. Αντίθετα, πιστεύω πως η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει καταγραφεί στη συλλογική συνείδηση των πολιτών ως μια επιτυχημένη κυβέρνηση που έχει διαχειριστεί αποτελεσματικά τις επάλληλες κρίσης που κλήθηκε να διαχειριστεί. Κατά την άποψή μου, η αυτοδυναμία με τον νέο εκλογικό νόμο είναι απολύτως επιτεύξιμη. Και είμαι βέβαιος πως οι πολίτες εμπιστεύονται τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος θα είναι και πάλι ισχυρός και αυτοδύναμος, προκειμένου να εφαρμόσει απερίσπαστος το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας.
Πως σχολιάζετε την υπόθεση Πάτση, που απασχολεί τις τελευταίες μέρες την επικαιρότητα; Σας ρωτάω γιατί επιχειρήθηκε η εμπλοκή του ονόματός σας.
Οι επαγγελματικές δραστηριότητες οποιουδήποτε Βουλευτή της παράταξης πρέπει να συνάδουν τόσο με την θεσμική ιδιότητα του βουλευτή όσο και με τις αρχές που πρεσβεύει και υπηρετεί η Νέα Δημοκρατία. Σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απέδειξε για μια ακόμα φορά πως διαθέτει τα άμεσα αντανακλαστικά που απαιτούν οι περιστάσεις και έλαβε τις σωστές αποφάσεις. Προφανώς, σε ότι με αφορά, έχω ξεκαθαρίσει πως δεν υπάρχει καμία κοινή επιχείρηση με τον κ. Πάτση.