Τα τελευταία 3,5 χρόνια, εν μέσω πρωτόγνωρων επάλληλων κρίσεων που κλήθηκε να διαχειριστεί η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, υλοποιήθηκαν ευρύτερες, κομβικές μεταρρυθμίσεις τόσο για τον εκσυγχρονισμό του δημοσίου τομέα, όσο και του εθνικού δικαστικού συστήματος.
Μεταρρυθμίσεις όχι αποσπασματικές και εμβαλωματικές, αλλά ενταγμένες σε μια ενιαία στρατηγική, που δημιουργεί το αναγκαίο θεσμικό περιβάλλον, στο οποίο μπορεί να επιτευχθεί η περαιτέρω επιτάχυνση των ρυθμών απονομής της Δικαιοσύνης, η εμπέδωση της Διαφάνειας, και η εμβάθυνση του Κράτους Δικαίου.
Μέσα από τον εκσυγχρονισμό όλων των Κωδίκων, (από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας μέχρι την κωδικοποίηση της Δικονομίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε ένα ενιαίο νομικό κείμενο και από τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας μέχρι τον νέο Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων και τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και τον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων), θεσμοθετήθηκαν νέα εργαλεία που διευκολύνουν τους δικαστικούς λειτουργούς στο δικαιοδοτικό τους έργο, αλλάζοντας συνολικά την εικόνα της καθημερινής δικαστηριακής πρακτικής.
Καμία μεταρρύθμιση, ωστόσο, δεν ολοκληρώνεται, απλώς με την ψήφιση ενός νομοσχεδίου.
Για την υλοποίησή τους, απαιτείται σειρά κανονιστικών αποφάσεων και η εφαρμογή συνοδών δράσεων που καθιστούν τις μεταρρυθμίσεις λειτουργικές εντός του δικαστικού συστήματος και παραγωγικές υπέρ των λειτουργών του, των πολιτών και της κοινωνίας.
Για τον λόγο αυτό, στο Υπουργείο Δικαιοσύνης έχουμε προτεραιοποιήσει την έκδοση όλων των εφαρμοστικών πράξεων για την τελική σύσταση της Δικαστικής Αστυνομίας με την προκήρυξη των σχετικών θέσεων, τη διενέργεια του διαγωνισμού για την πρόσληψη δικαστικών υπαλλήλων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, που θα επικουρούν τους δικαστές στο δικαιοδοτικό τους έργο, καθώς και την προκήρυξη του πρώτου εισαγωγικού διαγωνισμού στη νέα κατεύθυνση Δικαστικών Υπαλλήλων της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, που θα επιτρέψει τη σταδιακή προσέγγιση της αναλογίας τριών δικαστικών υπαλλήλων για κάθε δικαστικό λειτουργό.
Παράλληλα, έχουμε δρομολογήσει σημαντικές δράσεις επιμόρφωσης της νομικής κοινότητας στο νέο θεσμό της Διαμεσολάβησης που θεσμοθετήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση, ενώ ταυτόχρονα διευρύνουμε το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στις εναλλακτικές μορφές επίλυσης διαφορών με ένα νέο νομοσχέδιο για τη Διεθνή Εμπορική Διαιτησία.
Ταυτόχρονα, αξιοποιώντας τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας διευρύνουμε την ψηφιακή μας στρατηγική για τον εκσυγχρονισμό της Δικαιοσύνης υλοποιώντας το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα ψηφιοποίησης που εκπονήθηκε ποτέ. Από κοινού με το συναρμόδιο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναβαθμίζουμε και επεκτείνουμε τα ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης δικαστικών υποθέσεων σε ολόκληρη την επικράτεια, ενώ σχεδιάζουμε νέα ηλεκτρονικά εργαλεία που διευκολύνουν τον πολίτη καθώς και την οριστική μετάπτωση των υφιστάμενων εφαρμογών (ψηφιακά πινάκια, απομαγνητοφώνηση των ποινικών δικών κοκ) από το πιλοτικό καθεστώς που ισχύει σήμερα στην πλήρη παραγωγική λειτουργία για όλα τα δικαστήρια.
Τέλος, εφαρμόζουμε το πλήρες κτηριολογικό πρόγραμμα για τη Δικαιοσύνη με την ανέγερση 7 νέων δικαστικών μεγάρων και την ανακατασκευή ακόμα 13 κτηρίων σε όλη την επικράτεια, επανασχεδιάζουμε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των δομών με έντονο κοινωνικό αποτύπωμα που υπάγονται στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, όπως το Σπίτι του Παιδιού και οι Εταιρείες Προστασίας Ανηλίκων, υλοποιούμε τα σύγχρονα Σχέδια Δράσης για μια πιο συμπεριληπτική κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα καταθέτουμε τις τελικές προτάσεις της κυβέρνησης για ένα νέο, αξιόπιστο, λειτουργικό πλαίσιο υποβολής των δηλώσεων «πόθεν έσχες», που απλοποιεί τη διαδικασία και παράλληλα διευρύνει τις ελεγκτικές δυνατότητες της αρμόδιας αρχής.
Ολοκληρώνουμε, έτσι, ένα ευρύ φάσμα παρεμβάσεων στο εθνικό δικαστικό σύστημα, που το καθιστούν πιο ευέλικτο, πιο λειτουργικό, πιο αποτελεσματικό και περισσότερο προσβάσιμο σε όλους.