- Κύριε Τσιάρα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας από το Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας, την ενεργειακή αναβάθμιση του οποίου εξαγγείλατε μαζί με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κων. Αγοραστό τον Νοέμβριο του 2019. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο;
Μετά από 12 περίπου χρόνια στασιμότητας, το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει εκπονήσει ένα ευρύ κτηριολογικό πρόγραμμα το οποίο στηρίζεται σε δύο πυλώνες χρηματοδότησης, το πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών και τη μέθοδο της σύμπραξης του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα για την κατασκευή νέων δικαστικών μεγάρων.
Στον πρώτο πυλώνα στηρίχτηκε το μεγάλο πρόγραμμα αναβάθμισης των δικαστικών μεγάρων στην Καρδίτσα και τη Λάρισα, για το οποίο το Υπουργείο Δικαιοσύνης ανέλαβε τη χρηματοδότηση των μελετών. Οι μελέτες αυτές ολοκληρώθηκαν εντός του χρονοδιαγράμματος και παραδόθηκαν στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, η οποία είναι ο φορέας υλοποίησης του μεγάλου αυτού έργου. Με εξασφαλισμένους, πλέον, τους αναγκαίους πόρους από τα κοινοτικά ταμεία, το έργο εισέρχεται, πια, στο στάδιο της τελικής υλοποίησης. Σύμφωνα με τις μελέτες, τα δύο δικαστικά μέγαρα δεν θα είναι απλώς πιο φιλικά προς το περιβάλλον, εξοικονομώντας ενεργειακούς πόρους. Με την ολοκλήρωση του έργου θα έχουν αποκατασταθεί πλήρως όλες οι ζημιές στα δύο κτήρια, τα οποία θα είναι λιγότερο δαπανηρά, περισσότερο ασφαλή και πλήρως λειτουργικά.
- Ένα θέμα που επίσης αναδεικνύεται από τον τοπικό σύλλογο δικαστικών υπαλλήλων που κινητοποιούνται αυτές τις ημέρες, αλλά προφανώς έχει πανελλαδικό χαρακτήρα, αφορά στην υποστελέχωση των δικαστικών υπηρεσιών. Θα γίνουν προσλήψεις;
Πράγματι, το δικαστικό μας σύστημα χαρακτηρίζεται από την σημαντική έλλειψη ανθρώπινων πόρων, που θα συνδράμουν αποτελεσματικά στην ταχεία, ποιοτική και αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης. Η αναλογία, δε, δικαστικών λειτουργών προς δικαστικούς υπαλλήλους είναι μόλις 1 προς 1 όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στα δικαστικά συστήματα της ΕΕ είναι 3 δικαστικοί υπάλληλοι για κάθε δικαστικό λειτουργό.
Στο Υπουργείο Δικαιοσύνης έχουμε θέσει ψηλά τον πήχη, ώστε να προσεγγίσουμε τον κοινοτικό μέσο όρο τα επόμενα χρόνια, εφαρμόζοντας μια ολοκληρωμένη πολιτική που στηρίζεται σε τρεις άξονες. Πρώτον, σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ «αντλούμε» νέους, καταρτισμένους και ικανούς υπαλλήλους από τους υφιστάμενους διαγωνισμούς που βάλτωναν επί χρόνια. Στο επόμενο διάστημα, μάλιστα, πιθανότατα εντός του τρέχοντος έτους, περισσότεροι από 250 νέοι υπάλληλοι του κλάδου γραμματέων και του κλάδου πληροφορικής θα ενταχθούν οριστικά στο σύστημα απονομής της δικαιοσύνης για να στελεχώσουν τα δικαστήρια και τις εισαγγελίες της επικράτειας.
Δεύτερον, από αυτή την κυβέρνηση νομοθετήθηκε για πρώτη φορά η ένταξη του Υπουργείου Δικαιοσύνης, αποκλειστικά ως φορέα υποδοχής, στο σύστημα της κινητικότητας στο δημόσιο τομέα. Η νέα φάση της κινητικότητας εκκινεί από τον ερχόμενο Νοέμβριο και φιλοδοξούμε ότι θα οδηγήσει στη στελέχωση των δικαστηρίων με έμπειρα στελέχη του δημοσίου τομέα.
Τρίτον, η σύσταση των δύο νέων κλάδων δικαστικών υπαλλήλων που προβλέφθηκαν από τον νέο Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων ενεργοποιεί τις διαδικασίες νέων διαγωνισμών από τα Ανώτατα Δικαστήρια για τη στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό των δικαστηρίων της επικράτειας.
- Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τις αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, η Ολομέλεια των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων διαφωνεί με την πιλοτική δίκη σημειώνοντας μάλιστα ότι εξυπηρετεί μεγάλα, οικονομικά προφανώς, συμφέροντα. Ποια είναι η θέση σας;
Η πιλοτική δίκη, όπως γνωρίζετε εφαρμόζεται με πολύ μεγάλη επιτυχία στη διοικητική δικαιοσύνη, ήδη από το 2011, και έχει συμβάλει ουσιαστικά τόσο στην επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης όσο και στην ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου, καθώς με τον θεσμό αυτό επιλύονται άμεσα και οριστικά τα νομικά ζητήματα που ανακύπτουν σε μεγάλο αριθμό υποθέσεων και δεν εκδίδονται αντιφατικές αποφάσεις από τα δικαστήρια. Το γεγονός, δε, ότι με το θεσμό αυτό θα επιλυθούν, πράγματι, υποθέσεις που αφορούν τραπεζικές συμβάσεις και δάνεια, εργατικές διαφορές και υπερχρεωμένα νοικοκυριά είναι προς όφελος των πολιτών, και ιδίως των πιο αδύναμων οικονομικά, καθώς δεν θα χρειαστεί να υποβληθούν σε χρονοβόρους και πολυέξοδους δικαστικούς αγώνες σε όλους τους βαθμούς δικαιοδοσίας προκειμένου να έχουν μια οριστική λύση στην υπόθεσή τους.
- Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός προκάλεσε αντιδράσεις διαφωνούντων οι οποίοι καταφεύγουν στα δικαστήρια ζητώντας την αναστολή εφαρμογής του νόμου. Το μέτρο διχάζει ή προστατεύει, ποια είναι η γνώμη σας;
Η παροχή δικαστικής προστασίας είναι αυτονόητο δικαίωμα των πολιτών, στο οποίο δικαιούνται να προσφύγουν όποτε κρίνουν ότι απειλούνται ή θίγονται τα δικαιώματα τους. Τα δικαστήρια έχουν αποφανθεί ήδη επί του ζητήματος της υποχρεωτικότητας για τους εργαζόμενους στις υγειονομικές δομές. Το θέμα, επομένως, δεν είναι πλέον νομικό. Είναι πρωτίστως ζήτημα κοινωνικής υπευθυνότητας, ειδικά για τον κλάδο των υγειονομικών, οι οποίοι έχουν ταχθεί να υπερασπίζονται και να προστατεύουν την ανθρώπινη ζωή.
- Με αφορμή και τον ισχύοντα εκλογικό νόμο, όπως είπε και ο πρωθυπουργός προχθές στη ΔΕΘ, προφανώς θα απαιτηθούν και διπλές εκλογές. Στο δίλημμα «αυτοδύναμη κυβέρνηση ή χάος», ποια είναι η θέση σας;
Με το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Τσίπρας επιχείρησε να εγκλωβίσει το πολιτικό σύστημα και τη δημοκρατία μας στην ακυβερνησία, ή σε αδύναμες κυβερνήσεις μειοψηφίας, προκειμένου να επανέλθει ο ίδιος στον πρωθυπουργικό θώκο. Όμως, το χάος που επεδίωξε ο κ. Τσίπρας δεν θα έρθει. Θα περάσουμε τον σκόπελο της απλής αναλογικής και ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα σχηματίσει εκ νέου μια αυτοδύναμη και ισχυρή κυβέρνηση, ικανή να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών και των πολιτών.